Recept

Nu eftersom jag fick värsta baksuget idag ska jag göra en uppdatering på "Recept" kategorin! :D
Mockarutor

Ingredienser (30 portioner/st.)

2 st ägg
3 dl strösocker
150 gram smör
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl (gärna special)
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao

Glasyren

4 msk kakao
4 dl florsocker
75 gram smör
0,5 dl kallt kaffe
1 msk vaniljsocker
2 dl kokos, strössel, nötter el. dyl.

Gör så här

  1. Smält smöret & låt svalna något. Vispa ägg + socker poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao & vaniljsocker i en skål och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt smöret + mjölken och rör om försiktigt.
  2. Häll smeten i en smord långpanna eller klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 30min.
  3. Till glasyren; Smält smöret i en kastrull. Blanda ner resten av ingredienserna och rör till en slät smet. Bred ut på kakan när den svalnat. Garnera med kokos!
Källa: www.kokaihop.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0